I Norge i dag er det meste av informasjonen som finnes på en person eller bedrift tilgjengelig for offentligheten og man må heller gjøre et aktivt valg hvis man ikke ønsker navn og telefonnummer synlig på opplysningstjenestene.

En teleoperatør er pliktig til å levere informasjon på et registrert telefonnummer til de ulike opplysningstjenestene, dette være om telefonnummeret skal være oppført hos nummeropplysningstjenestene eller hvis telefonnummeret skal være reservert for nummeropplysningstjenester.

Privat

1881.no mottar hvert døgn nye telefonnumre og oppdatert informasjon på eksisterende navn og telefonnummer (skjuling, sletting, portering og reservasjon) fra de ulike teleoperatørene (Telenor, Telia, Chess, Talkmore, Telio ect). Hvis du ønsker å endre informasjonen som du finner på ditt navn/nummer ved søk på 1881.no, må endringsønsket alltid tas direkte med kilden selv (teleoperatøren din) da de er ansvarlig for utlevering av riktig informasjon. Selv om du foretar en endring via Min1881, vil endringene kun bli midlertidig endret så fremst du ikke også kontakter teleoperatøren din. Noen teleoperatører har «min side» på deres hjemmeside, hvor kunden (du) kan logge deg på og endre f.eks adresse og gjøre andre korrigeringer.

Skulle du finne informasjon om ditt navn eller telefonnummer på 1881.no til tross for at du skal ha reservert dette, er det viktig at du tar kontakt med kundeservice på telefon 8008 1881. Det er alltid en forklaring på hvorfor det fremdeles gir treff ved søk og de vanligste årsakene er:
1. Navn og telefonnummer er blitt lagret via vår selvregistrerings-løsning/kontaktskjema og dermed oppdateres ikke denne oppføring mot den informasjonen som står registrert hos en teletilbyder.
2. Det kan ha skjedd et heng ved oppdateringen av informasjonen fra teletilbyder og til oss.

1881.no viser kun den informasjonen vi mottar fra teleoperatørene og hvis noe er registrert feil hos dem, viser vi naturlig nok dette hos oss. Vær obs på at, teleoperatørene ikke alltid oppdaterer informasjonen hverken mot Folkeregisteret eller Brønnøysundregisteret. Flytter du/din bedrift må du derfor ta direkte kontakt med teleoperatøren din for adresseendring.

Det tar toppen 24 timer fra vi mottar oppdatering fra din teleoperatør til endringen er synlig i 1881 sine opplysningstjenester. Ved spesielle tilfeller kan vi selvfølgelig være behjelpelige med å få bort din oppføring i løpet av inneværende dag. Hvis dette gjelder deg, benytter du dette skjemaet.
Vi minner om at, skulle navnet og telefonnummeret ditt ha blitt påført en reservasjon, har ikke vi tilgang til å oppheve denne reservasjonen og du må kjapt ta kontakt med din teleoperatør. Når de har opphevet reservasjonen vil du normalt bli søkbar på 1881.no i løpet av 24 timer.

Hvis du søker på et navn eller telefonnummer på våre sider og det ikke kommer et resultat, kan dette skyldes at vi ikke har telefonnummeret i vår base eller at telefonnummeret skal være skjult for søk i opplysningstjenestene. Hverken vi eller andre opplysningstjenester får lov til å utgi informasjon på et telefonnummer og navn som har en reservasjonskode på fra sin teleoperatør.

Forskjeller på oppføringene mellom 1881.no og gulesider.no
Opplysningen 1881 AS og Eniro Gulesider er to adskilte selskap uten tilknytning til hverandre og som derfor opererer med to forskjellige databaser. Forskjeller i basene oppstår f.eks ved at personer og bedrifter ikke formidler/publiserer samme informasjon i alle kanaler, eller som følge av ulike avtaler med forskjellige operatører om kjøp av data. Hos Opplysningen 1881 kan du både som privatperson eller bedrift, uavhengig av teleoperatør selv velge hvordan du registrerer basis- eller tilleggsinformasjon i våre databaser.

Jeg står registrert med flere telefonnumre
Årsaken til dette skyldes som regel:

1: Numrene disponeres av andre familiemedlemmer uten at du har registrert den faktiske bruker hos teleoperatør. F.eks: Du kan være både juridisk eier og fakturamottaker på et telefonnummer, men hvis det er din datter/sønn/kone som bruker selve telefonnummeret er det de som må stå som bruker av telefonnummeret. Det er brukerprofilen på et telefonnummer vi mottar fra teleoperatørene og som deretter publiseres på 1881.no

2: Abonnementet er gitt bort i gave uten å registrere ny bruker

3: Telefonnummeret skulle vært slettet

For endringer på en nummerserie, av bruker eller reservasjon, ta kontakt med teleoperatøren din.

Bedrift

Teleoperatørene sender ut informasjon på firmaer som har fått registrert et telefonnummer på sitt org.nr (organisasjonsnummer). I de tilfellene hvor vi ikke har mottatt nummeret, kan vi være behjelpelige med å opprette manuelle oppføringer slik at din bedrift blir synlig med telefonnummer og adresse. Minner her om at, manuelle oppføringer som vi lager ikke vil oppdateres mot det vi eventuelt vil motta fra en teleoperatør senere.

Hvis du ønsker at din bedrift skal bli mer synlig, profilert og få en bedre rangering ved søk i bransjen du som bedriftseier holder til i, har vi mange gode løsninger og produkter for dette. Over 30.000 annonsørere har vi i basen vår i dag og ønsker også deg velkommen som en samarbeidspartner. Jungeltelegrafen regjerer fremdeles, men 1881 fører kunden til deg basert på ditt allerede gode rykte. Ta gjerne en titt på Mediebyrået 1881 for mer informasjon om hva vi leverer og også her for annonsering på 1881.no.